Komunikacja to wg definicji wymiana informacji między jej uczestnikami za pomocą słów ( werbalna ), gestów ( niewerbalna ) tekstów, obrazów, dźwięków czy też sygnałów elektrycznych albo fali radiowych.
Celem komunikacji jest dzielenie się wiedzą, informacjami, ideami.
Wg Briana Tracy : dobra komunikacja wpływa na poprawę każdej
dziedziny życia. Nie tylko biznesowego. To, jak odnosimy się do współpracowników, wpływa na ich zaangażowanie, co z kolei przekłada się na efektywność, wydajność w pracy i jakość obsługi klienta.
Śmiało można powiedzieć, że komunikacja w biznesie, to podstawa sukcesu.
Największym bogactwem, kapitałem każdej firmy jest grupa jej
zadowolonych i lojalnych klientów. Aby ich zdobyć trzeba stworzyć z nimi dobrą i trwałą relację, która spowoduje, że będę do nas wracać i polecać nas innym, bez znaczenia ile konkurencyjnych firm otworzy się w naszej okolicy.
Badania wykonane w różnych branżach wskazują, że wciąż nie doceniamy znaczenia odpowiedniej komunikacji spychając ją na dalsze miejsce, m.in. za wiedzą pracowników i wyposażeniem firm.
W każdej komunikacji występuje nadawca informacji i jej
odbiorca. Niestety oprócz tych dwóch najważniejszych składowych występują również zakłócenia.
Co to są te zakłócenia ?
To wszystkie czynniki, które nie pozwalają nam się w 100 %skupić na komunikacji. Najprościej możemy je podzielić na :
Czynniki fizyczne jak:
- Hałas – otwarte drzwi gabinetu,
- głośne dźwięki za oknem, słaba izolacja akustyczna gabinetów, włączone radio, telefony itp.
- Temperatura – zarówno za niska, jak i za wysoka.
- Zapach – nieprzyjemny, rozprasza nas i zmienia nasze nastawienie do danego miejsca.
- Światło – zbyt ostre męczy i przebywanie w nim przez dłuższy czas, powoduje zmęczenie, podobnie, jeśli jest ono za słabe.
Czynniki psychologiczne :
- Stereotypy mające wpływ na odbiór naszego rozmówcy.
- Zmęczenie – powoduje m.in. gorsze panowanie nad emocjami, problemy z aktywnym słuchaniem, roztargnienie i zapominanie.
- Koncentrowanie się na fragmencie wypowiedzi a nie na jej całości.
- Używanie żargonu, nie zrozumiałego dla naszego rozmówcy – to przypomina czasami rozmowę z obcokrajowcem, niektóre słowa brzmią znajomo ale jednak ich znaczenia nie znamy.
- Krytykowanie i moralizowanie – często wpływa negatywnie na naszego rozmówcę. Nikt nie lubi słuchać „ kazań” szczególnie, kiedy się one przedłużają a niektórzy lekarze mają tendencję do kilkukrotnego wypominania błędów, takie troszkę rodzicielskie zachowanie, a najczęściej ludzie mają świadomość swojego złego zachowania i woleliby skupić się na naprawieniu tego co się stało, zamiast rozpamiętywać przeszłość.
- Tendencja do podejmowania decyzji za innych zamiast przedstawienia im możliwych opcji ze wszystkimi ich konsekwencjami zdrowotnymi i finansowymi.
- Uprzedzanie się do osób ze względu na ich wygląd i/lub zachowanie. Mamy taką tendencję, że chętniej pomagamy osobom, które lubimy, podobają nam się, czujemy do nich sympatię niż do takich, które nas denerwują lub odpychają.