• Zarządzanie pracownikami cz.2

    W końcu nadszedł czas na kolejną część tego bardzo szerokiego i bardzo trudnego dla nas, lekarzy weterynarii tematu jakim jest zarządzanie pracownikami. Trudność tego zagadnienia polega na tym, że zaczynając prowadzić własną przychodnię czy lecznicę, nie mamy absolutnie żadnego przygotowania merytorycznego w tym temacie. Rzadko mamy do czynienia z powstawaniem dużych lecznic zatrudniających od początku kilkoro pracowników. Zazwyczaj jest tak, że w miarę rozwoju firmy, zespół się powiększa i w pewnym momencie okazuje się, że im nas jest więcej tym trudniej jest nam pracować i egzekwować to, czego oczekujemy. Często też zaprzyjaźniamy się ze sobą i w takiej sytuacji zarządzanie przychodzi nam jeszcze trudniej.

    Czy można prowadzić paroosobową firmę bez zarządzania nią ?
    Do pewnego momentu można, ale przychodzi taki czas, że chaos, konflikty i masa niewykonanych zadań doprowadzają nas do frustracji a firma zamiast się dalej rozwijać, stoi w miejscu, a czasami nawet zaczyna coraz gorzej funkcjonować. Zdarza się, że opuszczają nas najlepsi pracownicy, którzy postanawiają spróbować własnych sił. Dlaczego tak się dzieje ?

    Po pierwsze bardzo często w dużych lecznicach nie ma jednego szefa. Niejednokrotnie taka firma posiada więcej niż jednego właściciela i naturalnie każdy z nich jest szefem, czyli szefów jest 2 lub 3 a czasem i więcej. Każdy z tych szefów ma swoje oczekiwania w stosunku do pracowników, ceni w nich inne cechy i inne zachowania mu przeszkadzają. Najczęściej ze względu na swoją wiedzę i pozycje w świadomości właścicieli naszych pacjentów właściciele są to też osoby, które mają najwięcej klientów, którzy chcą być przyjmowani tylko przez nich i w związku z tym mają najwięcej pracy. Jak w takiej sytuacji jeszcze znaleźć czas na zarządzanie ludźmi … to jest bardzo trudne, dlatego też często omijamy ten temat, licząc na to, że pracujemy z dorosłymi i inteligentnymi osobami. Często też zostawiamy sprawy własnemu losowi, bo nie mamy siły na zajmowanie się czymś takim jak zarządzanie.

    Mądrzy ludzie mówią że bycie szefem to zawód i trudno się z tym nie zgodzić, mając świadomość z jakim zaangażowaniem i odpowiedzialnością wiąże się ta funkcja.

    Jak zatem powinien zarządzać dobry szef ?

    Przede wszystkim jeżeli mamy jakieś oczekiwania w stosunku do swoich pracowników to powinniśmy im o tym powiedzieć. Ta sama zasada dotyczy rzeczy, których nie zamierzamy tolerować w naszej firmie.

    Powinniśmy nauczyć się zauważać, doceniać i wynagradzać zachowania, które działają na korzyść naszej firmy i odwrotnie – nauczyć się reagować na sytuacje, które nie powinny się wydarzyć. Czyli krótko mówiąc, jak motywować pracowników do wydajniejszej i lepszej pracy.

    Jako szefowie powinniśmy wyznaczać osoby do wykonywania poszczególnych zadań i określać czas w jakim mają one zostać zakończone, bo jeżeli za daną czynność odpowiedzialni są wszyscy tzn., że tak naprawdę nikt za nią nie odpowiada czyli można założyć, że nie zostanie ona wykonana bez konsekwencji dla kogokolwiek z wyjątkiem właściciela.

    Wszyscy w firmie powinni pracować tak, aby utrzymać jednakowy, wysoki standard usług. Szefie stwórz taki program wdrożenia nowego pracownika, aby jego praca nie odbiegała od innych i nie psuła wśród klientów opinii o Twojej firmie.

    Konflikty między pracownikami zazwyczaj nie rozwiązują się same, jednak szef też nie powinien być sędzią w tych sporach.

    Szefie pamiętaj, że dobrze pracują zadowoleni pracownicy. Stwórzmy takie warunki pracy, aby satysfakcja z wykonywanych obowiązków była na tyle wysoka, żeby nasz zespół był stały. Nasi klienci przyzwyczajają się przede wszystkim do ludzi.

    Wynagrodzenie powinno być adekwatne do wykonywanej pracy i zależne od zaangażowania pracowników.

    Zasad, które pomogą nam być dobrymi szefami jest sporo i niestety zarządzanie ludźmi wymaga nauki i poświęcenia temu części swojego czasu. Czy właściciel powinien być szefem ? A jeśli tak, to czy jest w stanie wziąć na siebie wszystkie z tym związane obowiązki?

    Może łatwiej będzie nam odpowiedzieć sobie na te pytanie czytając kolejne artykuły, w których będę się zajmować szerzej wyżej wymienionymi zagadnieniami. Zachęcam do śledzenia mojego bloga.

Zapraszam do kontaktu

lek. wet. Monika Knoppek
lp.amitpotevkepponk.m
+48 884 600 960